سیستم پارتیشن

  1. خانه
  2. /
  3. سیستم پارتیشن

دیوارهای جداکننده سبک سوپرپانل از جنس پلی استایرن به عرض 60 سانتی­متر و در ارتفاع دلخواه تولید می­ شوند. معمولا برای استفاده از سیستم دیوارهای سبک داخلی از پانل های با مقطع 6 الی 12 سانتی­متر و برای دیوارهای سبک خارجی (نما) از پانل­های با مقطع 10 الی 20 سانتی­متر استفاده می­ گردد.

سهولت در حمل و جابه جایی و نصب آسان
وزن کم پارتیشن منجر به سهولت جابه جایی (حمل از کارخانه و جابه جایی در محل پروژه) و کاهش نیروي کار می-گردد. هر تریلی استاندارد قادر به حمل حدود 750 متر مربع پارتیشن نما و 900 متر مربع پارتیشن داخلی می¬باشد در حالیکه بلوك هاي سبک به ابعاد 15*20*49 سانتیمتر را 220 مترمربع بیشتر نمی توانند حمل نمایند. به عبارتی هزینه حمل تا حدود 1/4 نسبت به مصالح سنتی کاهش می یابد.

وزن سبک
وزن یک متر مربع پارتیشن سوپرپانل با پوشش یک لایه تخته گچی در هر طرف کمتر 30 کیلوگرم بر متر مربع و با نازک کاری ملاتی حدود 40 کیلوگرم بر متر مربع می باشد. این سبکی منجر به کاهش حداقل 300kg/m2 از بار مرده ساختمان در مقایسه با سیستم های سنتی یا پانل های 3D می گردد.

سرعت نصب
هر گروه کاری 3 نفره به راحتی می تواند بیشتر از 60 متر مربع پارتیشن در روز کار نماید.

حداقل پرت مصالح
پانل های سوپرپانل بر اساس نیاز و سفارش دقیق طبق مشخصات فنی پروژه تولید و ارسال می گردد. بطوری که پانل پارتیشن ارسال شده در محل بدون برش کاری اضافی و هیچ گونه پرتی قابل نصب و اجرا می باشد.

قابل اجرا در انواع سازه هاي غیر سوپرپانل
از سیستم دیوار پارتیشن سوپرپانل می توان به عنوان دیوارهاي غیر باربر در سایر سازه ها اعم از اسکلت فلزي، بتنی، دیوارهاي باربر تونلی و سازه هاي سبک استفاده نمود.

عایق حرارتی
پارتیشن سوپرپانل با داشتن مقاومت حرارتی بالای R≥3 m2k/w (استاندارد ایران ضریب R را برابر با 1 تعیین نموده است)، باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی و در نتیجه هزینه بهره برداری از ساختمان می¬گردد (برای مثال مقاومت حرارتی پارتیشن سوپرپانل به ضخامت 16 سانتی متر برابر با دیوار سفالی به ضخامت حدود 150 سانتی متر است) ضمن آن که با کاهش ظرفیت دستگاه های برودتی و حرارتی ساختمان، هزینه های نصب ساختمان نیز کاهش می یابد.

مقاومت در برابر حریق
در تولید پارتیشن های سوپرپانل از مواد کند سوز خود اطفا که در مقابل گسترش شعله مقاوم هستند استفاده می-شود. با پوشش گچ برگ یا ملات گچ به راحتی به مقاومت حریق 120 دقیقه و بالاتر می توان دست یافت.

عایق صوت
پارتیشن سوپرپانل در آزمایشات آکوستیک اندازه¬گیری انتقال صوت در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، رکورد کاهش شدت صدا بیشتر از 50 دسی بل را ثبت نمود که بالاترین کاهش صوتی در مبحث هجدهم ساختمان است که نسبت به دیوارهای سنتی کاهش بیش از 10 برابر را تامین می نماید. لازم به ذکر است کاهش هر 1 واحد دسی بل معادل با 10 برابر کاهش انتقال صوت است.

تحمل بالای فشار باد در نما
پارتیشن سوپرپانل حداقل 180 کیلوگرم بر متر مربع در دهانه 3 متری مقاومت خمشی دارد. لذا در نمای ساختمان-های بلند مرتبه به راحتی بادهای ناشی از باد را تحمل می نماید.

قابل استفاده در ساختمان های صنعتی
استفاده از دیوارهای پارتیشن سوپرپانل در دیوار و سقف ساختمان های صنعتی، سهولت، سرعت اجرایی و عایق حرارتی فوق العاده ای را فراهم می نماید.

رفتار مناسب در زلزله
با توجه به سبکی پارتیشن و اتصال مکانیکی پارتیشن توسط پیچ به سازه، خطر آوار ناشی از زلزله وجود نخواهد داشت. ضمنا به خاطر نرم بودن اتصال پارتیشن به سازه در هنگام زلزله، از رفتار میان قابی دیوار پارتیشن جلوگیری می نماید.

حذف والپست
پارتیشن سوپرپانل به دلیل استفاده از استادهای عمودی به فواصل 30 سانتی¬متری و عملکرد یکپارچه آن با پلی-استایرن به صورت یک مقطع توپر، در دیوارهای بلند تا 7 متر، از استحکام و عملکرد مناسبی برخوردار است و مطابق پیوست 6 استاندارد 2800 نیازی به وال پست ندارد.

کاهش وزن سازه
استفاده از پانل فوق سبک پارتیشن به جای تیغه های بلوکی در سازه های سنتی بتنی و فلزی و کاهش بار مرده ساختمان در محاسبات سازه ای، منجر به کاهش حدود 15 درصد از مقاطع سازه ای (فولاد، میلگرد و بتن مصرفی) و در نتیجه کاهش هزینه های اسکلت می¬گردد.

صرفه اقتصادی
بنابر کاهش وزن سازه، عدم نیاز به اجرای وال پست، سرعت بالای نصب، عایق حرارتی بالا، عدم پرت مصالح و کاهش هزینه های حمل و جابجایی، صرفه جویی در اسکلت ساختمان، کاهش هزینه های نیروی اجرایی، کاهش ظرفیت دستگاه های گرمایش و سرمایش، بازگشت سریعتر سرمایه ساخت و صرفه جویی در هزینه های مصرف انرژی، صرفه اقتصادی بالایی را هم در دوره ساخت و هم دوره بهره برداری دارا می¬باشد.

انعطاف پذیری در اجرای طرح های معماری
پارتیشن سوپرپانل با توجه به برش پذیری آسان، دستیابی به طرح های معماری مانند اجرای قوس ها و المان های برجسته و … را ممکن می¬نماید.

قابلیت تغییرات معماری در باز¬سازی
برچیدن پانل پارتیشن بدون تخریب، تنها با جداکردن پانل از رانرهای متصل به کف و سقف سازه و نصب مجدد آن در محل دیگر به راحتی میسر می¬باشد.

سیستم ساخت سبز
پارتیشن سوپرپانل در زمره سیستم های بسیار مناسب جهت تولید ساختمان¬های سبز محسوب می¬گردد. جهت تولید پارتیشن کمترین نیاز انرژی در کارخانه، در هنگام حمل و نقل کمترین نیاز سوخت مصرفی کامیون¬ها، در زمان بهره برداری کمترین نیاز به انرژی جهت سرد و گرم کردن ساختمان و در صورت نیاز به تخریب به راحتی مواد اولیه تولید آن قابل بازیافت می¬باشد و امکان استفاده مجدد دارد. با استفاده از پارتیشن های سوپرپانل در جدار خارجی ساختمان، آلودگی های زیست محیطی ناشی از احتراق سوخت های فسیلی و به تبع آن تولید گاز کربنیک (Co2) به حداقل می¬رسد و می¬توان به رده انرژی A در ساختمان دست یافت.

محیط بهداشتی
در مقایسه با سایر سیستم های دیوارهای خشک توخالی (Dry Wall) به لحاظ بهداشتی، با توجه به لایه توپر پلی-استایرن در پارتیشن، رشد باکتری و قارچ و تخم¬گذاری حشرات امکان¬پذیر نیست. لذا در محیط¬های بهداشتی نظیر بیمارستان، کارخانه های داروسازی و تولید موادغذایی کارایی مناسبی دارد.

عدم جذب رطوبت
ضریب جذب آب پلی استایرن بسیار پایین می¬باشد که در نتیجه دیوارهای پارتیشن را در مقابل رطوبت و انتقال آن بسیار مقاوم می¬نماید. این خاصیت در مناطق آب و هوایی مرطوب و مستعد کج باران مانند سواحل شمال منجر به حذف عایق رطوبتی در دیوارهای نما می¬گردد.

کاهش مصرف مصالح نازک¬کاری
به دلیل ایجاد سطوح مسطح و دقیق رویه تمام شده سفت کاری، ضخامت لایه نازک کاری نهایی بسیار کاهش می-یابد که منجر به افزایش سرعت اجرا، کاهش وزن و هزینه اجرایی پروژه می¬شود.

امکان نازک کاری صنعتی و ملاتی
اجرای نازک کاری خشک نظیر تخته گچی، تخته سیمانی و انواع پوشش های ورقه ای با استفاده از پیچ به سهولت و سرعت امکان¬پذیر است. انواع نازک کاری¬های ملاتی (گچی، سیمانی و …) با استفاده از رابیتس یا توری¬های گالوانیزه بر روی پارتیشن سوپرپانل به سهولت قابل اجراست که از مزیت های ویژه این سیستم می¬باشد.

سهولت نصب دیوار پارتیشن
با اجرای رانر در کف و زیر سقف سازه¬ای به صورت شاقول و پیچ کردن مستقیم آنها به استادهای عمودی گالوانیزه داخل دیوار پارتیشن، بهراحتی دیوار شاقول و مسطح نصب و آماده اجرای تاسیسات و نازک کاری نهایی می¬باشد.

سهولت نصب درب و پنجره
با اتصال ناو.دانی¬های گالوانیزه به ضخامت حداقل 1 میلی¬متر در اطراف درب و پنجره و حذف وال پست¬های سنگین، نصب درب و پنجره در کلاف ایجاد شده به سادگی با پیچ امکان¬پذیر می¬باشد.

سهولت در عبور لوله های تاسیساتی
با توجه به سهولت ایجاد شیار (به وسیله المنت حرارتی یا سشوار صنعتی) در پلی استایرن و استادهای پانچ شده، فضای مناسب برای عبور لوله های فرعی تاسیساتی فراهم می¬باشد.

استحکام بالا در نصب کابینت و اجسام سنگین
استادهای گالوانیزه داخل پارتیشن توان تحمل بار نقطه¬ای حدود 80 کیلوگرم را دارا می¬باشد. جهت نصب آویزهای سنگین دیواری نظیر کابینت، رادیاتور، پکیج و … می¬توان از پیچ کردن یک تسمه افقی در ارتفاع مورد نظر استفاده نمود. با توجه به توزیع نیروی وزن نقطه¬ای بین استادهای مجاور هم استحکام و باربری کافی فراهم می¬گردد.

سیستم سازه سبک سوپرپانل
سیستم سازه سبک سوپرپانل از المان¬های قوطی یا مقاطع رول فرم به عنوان سازه و پانل¬های پارتیشن به عنوان دیوارهای پیرامونی و داخلی و سقف سبک، تشکیل می¬گردد. به دلیل وزن سبک این ساختمان¬ها فونداسیون با حداقل ابعاد و میلگرد طراحی و در ضمن با سرعت بالایی اجرا می¬گردد. المان¬های سازه¬ای با اتصالات پیچی و یا جوشی به یکدیگر متصل می¬گردند که در صورت استفاده از اتصالات پیچی و با توجه به استفاده از پیچ در نصب پانل¬های پارتیشن در ساختمان، در صورت لزوم این ساختمان¬ها به راحتی قابلیت جابجایی و انتقال به محل دیگر را دارند.

اضافه کردن طبقه بر روی ساختمان¬های موجود
به خاطر سبکی فوق العاده سیستم می¬توان با کنترل سازه ساختمان زیرین یک طبقه به بنای موجود اضافه نمود که معمولا با توجه به عدم نیاز به هزینه¬های فونداسیون و تقویت سازه، بسیار مقرون به صرفه می¬باشد.

ساختمان¬های ساخت سریع یک طبقه
سرعت اجرا و سهولت انتقال اجزای سازه سبک سوپرپانل، انتخاب مناسبی جهت اجرای ساختمان در شرایط خاص می¬باشد. با نگاهی به آمار تخریب¬های ناشی از سوانح طبیعی نظیر زلزله و سیل در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و نیاز به بازسازی سریع آنها، استفاده از این روش کاملا جوابگو می¬باشد. ساخت مدارس، ساختمانهای اداری، مسکونی، ویلاهای مراکز گردشگری و کمپ¬های اسکان پروژه های عمرانی از دیگر موارد قابل استفاده این سیستم می¬باشد.

امکان اجرا در شرایط سخت آب و هوایی
از آنجاییکه نصب سیستم پارتیشن سوپرپانل به صورت خشک می¬باشد و هیچ ملاتی در اجرای آن مصرف نمی¬شود، بنابراین در برودت یا گرمای بسیار بالا هم امکان اجرا و عدم تاخیر پروژه فراهم می¬باشد.

مناطق دور دست و با دسترسی دشوار
با توجه به ساخت کارخانه¬ای قطعات سیستم و سهولت حمل آن به دلیل سبکی قطعات و عدم نیاز به بتن در سازه سیستم، به راحتی و به سرعت می¬توان در مناطق کوهستانی و نقاطی که تامین بتن دشوار است از این سیستم استفاده نمود.

قابلیت استفاده در سقف¬های شیبدار سبک
استفاده از پارتیشن¬ در سقف¬های سبک و شیبدار علاوه بر حصول عایق حرارتی مناسب و به مراتب بالاتر از روش¬های عایق بندی سنتی، امکان کاهش تعداد ساپورت¬های زیر سقف (افزایش فاصله پروفیل¬های Z یا قوطی) را ممکن می-نماید و باعث صرفه¬جویی اقتصادی و حرارتی می¬گردد.